Inlägg nr 4: Släkten på Dagmars sida
Min mamma Dagmars släkt härstammar från Västmanland, närmare bestämt Kolbäck. Kolbäck var under mycket lång tid en centralort med kommunikationer av olika slag.
Den första var den historiska färdvägen på Badelundaåsen för häst och vagn från Siljan i Dalarna ned mot Nyköping.
Den andra var Kolbäcksån med Strömsholms kanal från Bergslagen i norr till Mälardalen i söder. Under den aktiva bergslagstiden drog ång-båtar sina långa pråmsläp lastade med kol och järnprodukter mellan Smedjebacken och Borgåsund vid Mälaren.
Den tredje är TGOJ-banan
från 1873 mellan Tillberga (utanför Västerås) till Oxelösunds hamn vid Östersjön.
Sedan 1900-talet går Europaväg 18 förbi Kolbäck.
Varför behövdes då dessa kommunikationer? Jo - Mälardalen med Kolbäckstrakten är en av Sveriges mest produktiva jordbruksbygder, där stora gårdar växte fram. En av dem var Kyrkbyn.
I tredje generationen finns min mor Dagmar med sin fyra syskon, vilka är barn till August och Mia.
Kyrkbyn sedd från söder. Längst till vänster syns röken från ångtåget på TGOJ-banan, magasinet, kyrkan, mangårdsbyggnaden Kyrkbyn samt stall och ladugård.

| Jordbruksfastigheten har stadsäga Kolbäck kyrkbyn 8:1. |
| Foto från 1895 |
I skriften Vretasläkten i kommande inlägg 5/ redovisas mina anor på Mamma Dagmars sida mer detaljerat.


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar