Innan jag börjar med ett nytt 'kapitel' med min uppväxt på Sjöbacka, vill jag berätta om bakgrunden till denna blogg och mitt liv just nu.
Bakgrund
Pappa fotograferade i många år med en så kallad 'bälgkamera' av det tyska märket Voightländer. (Pappa och mamma borde ha haft några fotoalbum med bilder, men jag vet inte vart de tog vägen. Däremot så har jag negativbilder med motiv från en badstrand, där en kvinna ligger och solbadar. Det kan vara mamma Dagmar 1934 i Steninge. Se inlägget 2/ Några dagar i Steninge augusti 1934.)
Jag började med en lådkamera i slutet på 1940-talet. 1953 köpte jag min första systemkamera av det tyska märket Edixa. Den hade ett specialobjektiv som gav bilder i nästan naturlig storlek. 1955 började jag ta diabilder i färg. För att titta på en diabild behövdes en diabilds-projektor. Jag köpte en liten hopfällbar projektor och bjöd hem grannar på bildvisning. Då kom det frågor: "Vad är det där för blomma?". Därav kom mitt livslånga intresse för djur och natur - arbetet som lärare på folkhögskola. I stället för tekniker på en industri.
Diabilderna förvarade jag i plast- eller metall/trälådor, som rymde 100 - 150 bilder. Lådorna märkte jag med etiketter. Tyvärr har de flesta diabilderna 'åldrats' och tappat färg eller blivit rödaktiga.
När Marita skulle göra boken "Episoder ur mitt 85-åriga liv" började ett flera månader långt projekt. Att ur lådorna med uppåt 8 000 diabilder välja ut samt skanna och digitalisera de diabilder som jag av olika skäl ville ha kvar. Resten gick till återvinning. Det sved att vara tvungen att kasta alla fina blom- och djurbilder. Vissa bilder minns jag fortfarande. var jag tog. Ibland råkade jag vända diabilder med fel sida upp vid skanningen. Det märkte jag senare när det fanns bilder på vårat hus som var felvänt.
Sedan skulle jag skanna fotografier ur alla våra fotoalbum. Dem behöll vi. Nu plockar jag fram hårddiskarna, där de skannade bilderna ligger, och letar efter foton till Jöjjes minnesbilder.
När vårt första barn Jonas föddes köpte jag en Super 8‑kamera för att dokumentera familjelivet. Filmerna har jag senare låtit konvertera till MP4, sammanlagt ungefär fyra timmars material.
Fotograferingen blev en hobby som både präglade min fritid i naturen och påverkade mitt yrkesval. Min utbildning till teknisk magister var egentligen inte anpassad för de trettio år jag sedan arbetade som folkhögskollärare.
Jag övergick då till att använda presentationsprogrammet Power Point. Då bygger man upp föredraget med texter och bilder samt även video. Under våren 2026 har jag hållit 5 föredrag. Det är knappast troligt att det blir några fler.
*****












































.jpg)



